Inspektoři z Bureau Veritas kontrolovali pomocí dronu stav střešní konstrukce plzeňského pivovaru

Inspektoři z Bureau Veritas kontrolovali pomocí dronu stav střešní konstrukce plzeňského pivovaru

 

Plzeňský pivovar jako vůbec první firma v České republice využil speciální dron na povinnou kontrolu nosníků střešních konstrukcí. Při inspekci nemusel zastavit provoz a prověrka trvala jen pár dnů.

Centrální stáčírna plzeňského pivovaru je hala o velikosti 10 tisíc metrů čtverečních, která musí procházet pravidelnými revizemi včetně střešní konstrukce. „Prohlídka celé konstrukce se musí dělat jednou za deset let. V této budově teď probíhala poprvé,“ říká David Houdek, vedoucí služeb závodu Plzeňského Prazdroje. Zpočátku to vypadalo na několikatýdenní odstávku. Pokud by těžko přístupná místa kontrolovali horolezci, provoz stáčírny by se musel zastavit.

Dron se dostane do těžko přístupných míst a pořídí digitální záznam z kontroly

„Museli bychom tady vytvořit jakási záchytná lana a sítě, abychom ochránili horolezce po případném pádu,“ vyzdvihuje výhody kontroly provedené za pomocí dronu Simon Palupčík, ředitel divize IVS společnosti Bureau Veritas. Firma ke kontrole využila speciální antikolizní dron Elios. V celé republice jsou tři, dva z nich vlastní plzeňský magistrát. Bezpilotní stroj se dostane i do těžko přístupných míst a pořídí z kontroly digitální záznam. „Hlavní výhodou je antikolizní klec, to znamená, že dron může standardně bourat. Zvládá nárazy do rychlosti zhruba 15 kilometrů za hodinu,“ říká Ondřej Bouček ze Správy informačních technologií města Plzeň.

Kvadrokoptéra odhalila závady

Po asi pěti hodinách práce si musel dát pilot dronu přestávku. Řízení je totiž náročné na soustředění. „Je to náročné především na oči, protože koukat celý den do tabletu není nic jednoduchého,“ dodává pilot dronu Jakub Šantora ze Správy informačních technologií města Plzeň. Závady, které kvadrokoptéra odhalila v polovině svojí práce, souvisely už s prvotní montáží haly. „Šroubové spoje tam chybí, místo toho jsou svarové spoje. Dále zkorodovaly některé profily, takže kontrolu bude potřeba doplnit ještě diagnostikou, ale tam bude potřeba už jít fyzicky,“ říká k zjištěným závadám Miloslava Pošvářová, inspektorka pro ocelové konstrukce ze společnosti Bureau Veritas. Horolezci tak do stáčírny budou muset nakonec přeci jen nastoupit. Ale pouze kvůli diagnostice závad na dronem přesně určených místech.

Zdroj: Česká televize, přepis reportáže

Na reportáž se můžete podívat zde.